Weet jij het verschil tussen VoIP en traditioneel telefonie?

VoIP-telefonie is onmisbaar geworden voor iedere professionele onderneming. Dat is niet zo vreemd: je kan namelijk, vergeleken met traditionele telefonie, veel tijd en geld besparen met VoIP.  Waarom kiezen steeds meer professionals ervoor de overstap naar internettelefonie te maken? In Nederland belt al zo ongeveer 90 procent van de bedrijven via VoIP. Het begrip klinkt wat technisch, maar gelukkig is het heel makkelijk om een VoIP-aansluiting te organiseren. Er zijn echter een aantal dingen waar je op moet letten. Geen zorgen, ZeroPlex legt het je uit.

VoIP: gesprekken in een datapakketje via het internet versturen

VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Dat is de verzamelnaam voor al het spraakverkeer dat via internet plaatsvindt. Je maakt dus gebruik van datanetwerken als je via VoIP belt. Daarin zit het verschil met traditionele telefonie: het signaal wordt op een andere manier getransporteerd. Via VoIP wordt hetgeen wat je inspreekt naar een datapakketje vertaald en verstuurd via internet. Dankzij deze slimme oplossing is er daardoor voor een telefoongesprek veel minder capaciteit nodig dan bij traditionele telefonie.

Niet gratis, wél heel goedkoop! Laten we eerst een misverstand uit de lucht helpen voordat we de voordelen van VoIP bespreken: deze dienst is niet gratis. Ook via jouw internetlijn moet je namelijk voor belkosten betalen als je naar vaste of mobiele telefoonnummers belt. Dat gezegd hebbende: VoIP-telefonie maakt je telefoonrekening wél een stuk goedkoper. Uit een onderzoek in België is bijvoorbeeld gebleken dat onze buren jaarlijks tussen de 800 en 5000 euro besparen dankzij een omschakeling naar VoIP-telefonie. Je hebt namelijk geen abonnementskosten voor ISDN-lijnen meer nodig. Daarom zijn tegenwoordig de prijzen voor telefonie in een alles-in-één pakket ook enorm laag.

Wat heb je nodig: bandbreedte en VoIP-accounts

Voor het opzetten van een goede VoIP belverbinding heb je eigenlijk helemaal niet zoveel nodig. Je kunt bijvoorbeeld gewoon je eigen telefoonnummer behouden en nog steeds met je eigen toestel bellen. Maar waar moet je wel opletten, als je straks een goede verbinding wilt hebben? Ten eerste de bandbreedte. Zorg ervoor dat je voldoende hebt! De kwaliteit van jouw internetverbinding heeft natuurlijk direct invloed op de kwaliteit van de telefoontjes die je via VoIP pleegt.

Voor een telefoongesprek heb je ongeveer 100 kbps bandbreedte nodig. Zorg ervoor dat je dit tot je beschikking hebt, naast de nodige bandbreedte voor al het andere internetverkeer. Ten tweede heb je een VoIP-pakket nodig om van VoIP-telefonie gebruik te kunnen maken. Dat is afhankelijk van jouw wensen en jouw bedrijf. Wordt er veel gebeld? Ga dan sowieso voor een pakket waarmee je onbeperkt kunt bellen voor een vaste prijs.

Daarnaast heeft ieder toestel dat op het VoIP-netwerk wordt aangesloten een eigen virtuele telefoonlijn nodig. Dat wordt een VoIP-account genoemd. Als je dus vier medewerkers van internettelefonie wilt voorzien, heb je vier accounts nodig. Aan die accounts kun je aparte nummers koppelen, zodat iedereen via een eigen nummer bereikbaar is. Wil je meer weten over VoIP? Ben je bijvoorbeeld benieuwd of jullie bandbreedte groot genoeg is om van internettelefonie gebruik te maken? Of wil je advies over welk pakket het beste bij jouw bedrijf past?

ZeroPlex weet gelukkig alles over telecom en VoIP. Stuur ons een mailtje of neem telefonisch contact met ons op: wij helpen je graag uit de brand.