VIJF TIPS VOOR EEN GOEDE BACK-UP STRATEGIE VOOR JOUW BEDRIJFSDATA

Medewerkers zijn tegenwoordig volledig afhankelijk van bedrijfsdata die op servers, pc’s, laptops of gsm toestellen staat. Met het vele thuiswerken is er een grotere kans dat een computer of laptop beschadigd raakt of gestolen wordt. Een bedrijfsbrand, diefstal of hackers die jouw data versleutelen zijn onverhoopte situaties die zich voor kunnen doen. Op zo’n moment wil je als bedrijf natuurlijk dat je data is terug te halen. Daarom is het van belang dat je altijd een recente en werkende back-up beschikbaar is. In deze blog geven wij 5 tips hoe je jouw back-up strategie kan aanpakken.

Wat is een back-up strategie?

Het is handig om eerst toe te lichten wat een back-up strategie inhoudt. Een back-up is een reservekopie van je gegevens en een strategie is de manier waarop dit gebeurt. Met een reservekopie zorg je ervoor dat er niets verloren gaat wanneer er onverhoopt iets misgaat. Het is belangrijk dat de kopie regelmatig gemaakt wordt, anders gaan recente gegevens alsnog verloren. Er zijn verschillende methodes om een back-up uit te voeren. Welke methode het beste past, ligt aan het type bedrijf, de plek waar de data staat, de hoeveelheid gegevens en de veranderlijkheid van de gegevens.

Wat zijn de risico’s als je geen back-up strategie toepast?

We hebben het al kort benoemd in de introductie: beschadiging van apparatuur, brand, diefstal of hackers. Al deze risico’s kunnen ervoor zorgen dat je bedrijfsdata verloren gaat. Verlies van deze data betekent dan vaak totale stilstand van medewerkers en het niet kunnen helpen van klanten. Veel verzekeraars eisen tegenwoordig dat bedrijven hun data op een professionele wijze beheren. Kortom, voor bedrijfscontinuïteit zijn kopie databestanden van groot belang.

Hoe pak je een back-up strategie aan?

Er zijn veel factoren waar je aan moet denken bij het opzetten van een strategie:

1. Beschrijf wat je graag wil bereiken

Het is belangrijk om goed te beschrijven wat je wil bereiken in termen van acceptabel dataverlies, afgezet tegen de belangen van jouw klant die je niet kunt helpen als de data niet beschikbaar is. We hebben het hier over e-mails, de boekhouding, in- en verkoopsystemen, service afhandeling et cetera waar je niet bij kan als het mis gaat. Als je weet welke data voor jou welk belang heeft kan jouw ICT-dienstverlener bepalen welke strategie het beste bij jouw bedrijf past.

2. Gespecialiseerde software kiezen

Gespecialiseerde software die een hoge mate van betrouwbaarheid heeft bij het genereren van de back-up bestanden, is van groot belang. Het heeft weinig zin om een back-up te maken met software die niet past bij de belangen van jouw bedrijf. Zorg voor gerenommeerde back-up software die bewezen heeft te werken bij calamiteiten.

3. Zorg voor regelmatige back-ups

Afhankelijk van het belang van de data en het aantal wijzigingen op een dag, dient er minimaal een keer per 24 uur een backup gemaakt te worden. Er zijn verschillende mogelijkheden om back-ups te maken, die voldoen aan de doelstellingen van het bedrijf.

4. Meerdere opslaglocaties

Zorg dat de gemaakte back-ups op meerdere plekken worden opgeslagen. Op deze manier zal je geen onnodige risico’s lopen. Één back-up is geen back-up, zeggen wij altijd. Een geautomatiseerd proces is een vereiste want met tapes en harddisks rondlopen kan echt niet meer.

5. Test, test, test

Als laatste is het belangrijk om regelmatig het mechanisme te testen. Probeer eens een back-up terug te zetten, werkt het naar behoren? Zo niet, kan je tijdig een specialist inzetten om het probleem op te lossen. Want een back-up maken doe je om hem uiteindelijk terug te kunnen zetten als dat nodig is.

Een back-up maken klinkt simpel maar de weg ernaartoe is complex. Zorg dat je back-ups goed geregeld zijn zodat je bedrijfsdata altijd veilig is. Wil je graag meer weten over dit onderwerp of advies over welke methode het beste past bij jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.