Waarom zijn oplichters zo slecht in spelling en grammatica?

We krijgen vaker van onze klanten de vraag waarom phishing e-mails en andere oplichtingsberichten vaak spelfouten en grammaticale fouten bevatten. Een veel voorkomende vraag is dan ook “Hebben oplichters inmiddels niet geleerd hoe ze in goed Nederlands moeten schrijven?”

Het antwoord is simpel, die “fouten” zijn geen fouten. In de meeste gevallen zijn ze met opzet gemaakt of een onderdeel van hun strategie. Hieronder lees je waarom:

Het doel is simpel

De oplichter wil snel veel geld verdienen en op een reactie zit hij niet te wachten. Mensen die reageren en communiceren met de oplichter, maar die uiteindelijk niet ten prooi vallen door geld naar de oplichter te sturen, verspillen zijn tijd.

De oplichters zijn expres zo slecht

  1. De oplichter wil dat alleen mensen die uiteindelijk ten prooi vallen reageren. Om een reacties van lezers los te weken, voegen oplichters voldoende aanwijzingen in hun e-mails toe, waarmee ze proberen de goedgelovig lezer uiteindelijk ten prooi te laten vallen en daarmee inkomsten te genereren voor de oplichter.

    _____________________________________

  2. Een andere reden waarom oplichters spelfouten introduceren is dat perfect geschreven e-mails niet de potentiële slachtoffers bereiken. De spamfilters letten op verschillende trefwoorden en woordgroepen die vaak voorkomen in phishing-e-mails; in het verleden hadden oplichters die een aantal relevante woorden verkeerd spelden een grotere kans dat hun oplichtingsmails door spamfilters heen kwamen dan oplichters die alles correct spelden; ze geven er duidelijk de voorkeur aan om onvolmaakt geschreven e-mails te verzenden die hun doel bereiken.

    ______________________________________

  3. In het geval van e-mails die de identiteit van een persoon nabootsen in plaats van een instelling, maken spelfouten en grammaticale fouten de e-mail ook authentieker en geloofwaardiger. Een valse e-mail die zich voordoet als een e-mail van een collega binnen hetzelfde bedrijf als het hoofd van de ICT-afdeling, is waarschijnlijk geloofwaardiger met kleine fouten erin.

    ______________________________________

  4. Bovendien, omdat de meeste mensen geen geweldige schrijvers zijn, kunnen ze een onbewuste affiniteit hebben met e-mails met kleine fouten. Dergelijke fouten maken de e-mails menselijker en kunnen de oplichters zelfs helpen een band op te bouwen met het beoogde doelwit.

Helaas zijn oplichters vaak behoorlijk slim en doordacht. Dus de volgende keer is het verstandig de afzender niet als dom te beschouwen als u weer een oplichtingsmail ontvangt die spelfouten en grammaticale fouten bevat.

 

 

Meer informatie en benieuwd hoe wij u kunnen ondersteunen met cybersecurity? Neem contact met ons op!

ZeroPlex, uw partner in ICT
ICT-beheer, Cybersecurity, Software development, Cloud en telecom advies of uitbesteden alle ondernemers en MKB+ in de omgeving Venlo, Velden, Venray, Belfeld, Tegelen, Blerick, Reuver, Panningen, Boxmeer, Nieuw-Bergen, Arcen, Overloon.