Online gevonden worden

04-11-2015 | Marketing

U heeft een website, maar kan uw website online gevonden worden? Wij vertellen u graag meer over waaraan uw website minimaal moet voldoen om gevonden te worden op internet.

Waaraan moet uw website voldoen?

Niemand weet precies welke formule Google bijvoorbeeld gebruikt om websites een plaats te geven in de zoekresultaten. Toch zijn er een heleboel indicatoren waarvan we weten dat deze wél invloed hebben op die plaats in Google waar uw website staat. De nu volgende voorbeelden worden in willekeurige volgorde uitgelegd.

“Wist u dat bezoekers hun eerste mening vormen in slechts twee tiende van een seconde? Daarna neemt de gemiddelde bezoeker nog 2,6 seconden de tijd om zijn mening te bevestigen of bij te stellen. In twee tiende seconde kun je geen woord lezen, laat staan een zin! Dat betekent dus dat bezoekers hun mening vormen op basis van het eerste aanzicht van uw website.”

Hoe is uw eerste indruk online? Het klinkt misschien cliché maar een website die er niet professioneel uitziet zullen mensen snel vergeten, klikken door naar een ander zoekresultaat en daarmee verdwijnt uw potentiële klant uit zicht. Zonde, want dit had gemakkelijk voorkomen kunnen worden.

Tekst geschreven voor uw doelgroep

Meer dan eens wordt tekst schrijven voor een website onderschat. Mensen die uw website bezoeken zijn juist op zoek naar informatie, deze mensen zijn uw doelgroep waarvoor u de tekst moet schrijven. Wat willen zij lezen als ze uw website bezoeken? Probeer het taalgebruik daar dan ook op af te stemmen. Zo hebben wij als ICT-bedrijf er heel erg op gelet dat we niet trappen in de valkuil genaamd ‘vakjargon’.
Waar kijken mensen liever naar dan lappen tekst op een website? Juist, beeldmateriaal. Een foto of video zegt zoveel meer dan alleen maar tekst. Ook voor zoekmachines blijft het goed gebruik van afbeeldingen op webpagina’s niet onopgemerkt. Overweeg dan ook altijd passend beeldmateriaal toe te voegen aan uw website.

Geoptimaliseerd voor zoekmachines

Ook achter de schermen is er een aantal dingen waar rekening mee gehouden moet worden. Hoe zien bijvoorbeeld de zoekresultaten eruit wanneer iemand uw website tegenkomt op Google? Dit zijn zomaar 2 resultaten op Google wanneer u zoekt naar: “Schoenen kopen”.
Online gevonden worden - Deze pagina is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines
Bovenstaand voorbeeld laat zien dat deze pagina nog wel wat optimalisatie kan gebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar het ontbreken van het woord kopen in de titel, de link naar de pagina en de pagina beschrijving. Daarnaast is de beschrijving geen goed lopende zin die je naar de website zou moeten trekken, ook wordt hij afgebroken omdat de zin te lang is om in Google weer te geven.
Online gevonden worden - Deze pagina is geoptimaliseerd voor zoekmachines
Het tweede voorbeeld laat zien dat deze pagina wel is geoptimaliseerd voor zoekmachines. Beide zoekwoorden staan in de titel van de pagina, het woord schoenen komt terug in het webadres van de pagina. Zoals u kunt zien wordt dit woord dik gedrukt omdat het een zoekwoord is. Er is een duidelijke beschrijving waar deze website voor staat die niet voortijdig wordt afgebroken. Daarnaast geeft deze website ook meer informatie aan Google wat betreft pagina’s die dieper op de website te vinden zijn, zie de voorbeelden van Damesschoenen, herenschoenen enzovoorts.

Blijf werken aan uw site

Beschouw een website als een levend wezen waar periodiek iets aan verandert. Als uw website online komt is hij klaar voor dat moment. Het is van groot belang dat uw website up-to-date blijft. Wij verzorgen dit voor u sowieso aan de achterkant, met patches en updates, maar als u wilt ook aan de voorkant met nieuwe teksten en foto’s. Een website waar al jaren niet meer aan gewerkt wordt is vast niet zo interessant als een website waar iedere maand een nieuw artikel te lezen is.

Kom in contact!

Vul uw naam en e-mailadres in met uw vraag en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op. U kunt ons natuurlijk ook gewoon bellen op: 077 20 575 00.

2 + 6 =