Zo zorgt u voor bescherming tegen phishing!

In de wereld van gegevensbescherming staan we voor grote uitdagingen, een daarvan is het achterhalen van vertrouwelijke informatie, de term daarvoor is ‘phishing’. Cybercriminelen gebruiken met phishing verschillende methodes om betrouwbare en persoonlijke informatie te verkrijgen, het is een probleem wat het laatste jaar sterk is gegroeid. Via e-mails of andere social media berichten willen criminelen inlog- of bankgegevens achterhalen. Hiermee kunnen ze uw accounts hacken of een virus versturen.

Phishing is niet alleen gericht op het individu, ook bedrijven kunnen getroffen worden. Om te voorkomen dat u ten prooi valt aan een dergelijke misleiding, is het verstandig werknemers goed in te lichten over de methode en gevaren van phishing. Waar vroeger nog makkelijk een phishing mail of bericht kon herkennen aan verkeerde logo’s en kromme zinnen, zijn het nu perfect uitgevoerde bedrijfsmails zonder fouten.

Hoe kunt u phishing herkennen?

De meest populaire manier om phishing in te zetten is via e-mail. Criminelen maken een exacte kopie van een e-mail waarin u gevraagd wordt uw wachtwoord te resetten van een bekende webshop. Via een link komt u op een nagemaakte webpagina waar u een nieuw wachtwoord invoert, vanaf dat moment ligt uw gebruikersnaam en wachtwoord bij de  criminelen. Aan de volgende factoren kunt u een phishing mail herkennen:

  • Een onduidelijk of vaag e-mailadres als afzender
  • Foutief taalgebruik en/of spelfouten
  • De vraag naar persoonlijke gegevens die niet nodig zijn
  • De vraag om op bepaalde links te klikken

Één mail kan het begin zijn van een grootschalige aanval op uw bedrijf waarin persoonsgegevens of belangrijke documenten gestolen worden. Er is een grote kans dat u dit als bedrijf niet direct door hebt. Maar ook via WhatsApp en telefonisch worden er pogingen gedaan om achter belangrijke gegevens te komen. Zorg daarom altijd voor de juiste veiligheid kopieën van bedrijfsinformatie.

Lees ook: Vijf tips voor een goede back-up strategie voor uw bedrijfsdata

bescherming tegen phishing

Bescherming tegen phishing

Wilt u het risico van cybercrime verzekeren dan stellen verzekeraars strikte eisen aan uw ICT-omgeving. Het laatste wat u wilt als bedrijf, is dat belangrijke gegevens gestolen worden. Daarom moet alles veilig achter firewalls zitten en medewerkers getraind zijn in het herkennen van fraude e-mails. Maar hoe pakt u dat aan?

  1. Zorg voor goede beveiliging

Net als sloten op de deur, moeten er sloten op uw bedrijfsgegevens. Kies voor een goede spamfilter, virusscanner, firewall, een wachtwoordmanager en een beleid voor privégebruik van bedrijfsapparaten om mee te beginnen. Met deze eerste stappen kunt u phishing pogingen voor zijn, maar u bent er nog niet.

  1. Neem een IT-specialist in handen

Het is een vrij grote en soms uitdagende klus om op de juiste manier gegevens te beveiligen. Daarom is het handig om een IT-specialist in handen te nemen die alle beveiligingssystemen up-to-date houdt en onregelmatigheden kan waarnemen. Zo kan er direct actie ondernomen worden als er een cybercrimineel toeslaat.

  1. Maak werknemers bewust van de gevaren

Veel werknemers zijn waarschijnlijk niet genoeg bewust van het feit dat door phishing belangrijke gegevens gestolen kunnen worden. Daarom is het altijd belangrijk dat ze phishing kunnen herkennen. Laat werknemers bij twijfelgevallen altijd een melding maken en neem contact op met een IT-specialist. Laat testen uitvoeren om te kijken of uw organisatie zich voldoende bewust is van de mogelijke aanvallen.

Wilt u graag meer weten over dit onderwerp of advies over welke beveiligingsmethode het beste past bij uw bedrijf? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.

bescherming tegen phishing